• Deutsch

Výlet kolem Polomu

Polom_hlavickaParkoviště Gerlova Huť představuje ideální výchozí bod hned pro několik možných výletů na běžkách. Jeden z těch náročnějších nás povede okružní trasou kolem vrcholu Polom (1295 m n. m.).  Z parkoviště vyrazíme asi 1km dlouhým mírným stoupáním úbočím Sklářského vrchu, poté se výjezd změní v pohodlný  sjezdík po tzv. Polomské dálnici, kde je podél cesty dosud patrný průsek po bývalých hraničních zátarasech. Příjemný profil trasy nás zavede až na rozcestí Piket nad Železnou Rudou a dále na rozcestí Zámecký les. V tomto místě pro nás končí nenáročná úvodní pasáž našeho výletu a začínáme stoupat směrem k nejvyššímu bodu trasy a to do sedla mezi vrcholy Polom a Plesná. Stoupání je zprvu mírné, později se mění v náročnější, a to jak sklonem, tak délkou. Zhruba ve dvou třetinách tohoto stoupání mineme vlevo bezlesé místo, kde stávala rota pohraniční stráže. To je znamení, že již máme většinu převýšení za sebou a dostáváme se do vrcholové pasáže, kde se nám postupně vpravo začínají otvírat výhledy do Bavorska. V případě výborné viditelnosti i na Alpské vrcholy. Nejbližším vrcholem je jihovýchodním směrem Plesná, na jihu Falkenstein a na západě Velký Javor. Polomské sedlo leží ve výšce 1200 m n. m. a pro znavené poutníky je zde k dispozici přístřešek.  V oblasti kolem Polomského sedla musíme ale při větrném počasí počítat s horší kvalitou stop, neboť se zde z okolních holin rychle zafoukávají.  Ze sedla sjedeme na rozcestí Rudská křižovatkaa budeme pokračovat na bývalou Hůrku – bývalé sklářské hutě známé z Klostermannova románu Skláři – dnes již pouze opravená kaple. Dále to máme pak asi 3 km na Novou Hůrku. Současná lyžařská trasa vede vpravo od přímé cesty, která je však v zimních měsících pluhovaná.  Cesta zpět na Gerlovku vede po zpevněné cyklotrase č.33 přes Ascherl  hütte (č.2119) a po většinu své vzdálenosti 4km kopíruje hlavní silnici.

Omluvte prosím zhoršenou kvalitu některých fotek. Jedná se o reportážní fotky, které byly pořizovány při testování výletů. Museli jsme využít každé vhodné příležitosti k testování výletů, i když bylo zrovna pod mrakem, protože i tato zima byla dost skoupá na sníh a hrozilo, že bychom nestihli zrealizovat a odzkoušet všechny výlety v bílé stopě, které Vám přinášíme.

vyhled_ze_sedla_Polomu_na_Velky_Javor autor_ Vaclav_Sebelik_oblast Polomu autor_ Vaclav_Sebelik_oblast Polomu byvala_osada_Hurka Nad_Samotami_Polomska_dalnice Obraz0097 Obraz0100 Obraz0101 Obraz0102 Obraz0103 Pod_Polomem rozcesti_Pod_Sklarskym_vrchem

• Parkování: Parkoviště Gerlova Huť GPS: 49.1629347N, 13.2816339E
  • Nástupní místo: je přímo u vjezdu na parkoviště
  • Značení: začátek trasy vede po značené lyžařské trase (Šumavská magistrála), až na Zámecký les bez barevného označení, poté přes
  • Polomské sedlo až na Rudskou křižovatku po červené turistické trase, odtud opět po lyžařské trase bez barev
  • Časová náročnost: dle sněhových podmínek 3-4 h.
  • Fyzická náročnost: trasa díky vzdálenosti i převýšení patří k těm náročnějším – červená
  • Délka trasy: 20 km
  • Povrch: strojově udržovaná lyžařská trasa
  • Zajímavosti na trase: výhledy na Velký Javor, sedlo mezi Polomem a Plesnou, bývalá sklářská osada Hůrka
  • Občerstvení: doporučujeme vlastní
  • Servis lyží: není k dispozici

Itinerář výletu kolem Polomu  si můžete vytisknout a všechny informace prakticky využít přímo v terénu.

Polom_itinerar_Stranka_1 Polom_itinerar_Stranka_2

polom_profil

Prolink na mapu seznam:

Rádi bychom počet výletů dále rozšiřovali a tak uvítáme, když se s námi podělíte o své zkušenosti s našimi výlety a dáte nám vědět, jaké informace vám chybí a měli bychom je doplnit. Nebo nám zašlete své fotografie z těchto výletů, které rádi zveřejníme. K tomu můžete využít buď e-mail info@bilastopa.cz, nebo třeba náš profil na facebooku Bílá stopa Šumava, kam také pravidelně přidáváme novinky a zajímavosti o dění v Bílé stopě na Šumavě.  Budeme rádi, když nás budete sledovat, lajkovat a sdílet.